Inn i sommeren med bare fire likes

av Marianne Danielsen

I slutten av mai la jeg ut et innlegg på vår facebookside – Rause Relasjoner. Jeg fikk fire likes. To ”likes” fra mine kolleger, Eva og Kolbjørn og én ”like” fra Tonje Foss, nytilsatt direktør i IT-selskapet ATEA, og én fra Monica Rydland, en visjonær kvinne fra Bergen.

Hva er det ikke å like med digitalisering? Jeg har grublet litt på hvorfor dette innlegget ikke appellerte til flere. Jeg har tre teorier.

Først må jeg fortelle deg litt mer om hva innlegget handlet om. Det var altså en brennaktuell artikkel fra Dagens Næringsliv om ledelse og d i g i t a l i s e r i n g. Og ikke nok med det, det var også meget klikkbart (clickbait), da overskriften var ”unngå ledernes syv dødssynder”.

Grunnen til at jeg kjenner på relevans, er fordi jeg opplever at kundene jeg jobber med står overfor store endringer, og at digitalisering er et begrep de bruker internt for å beskrive hvilke endringer det dreier seg om. Det handler blant annet om automatisering, effektivisering, robotosering, diagnostisering, elektronifisering og sikkert mange flere beskrivende begreper. 

Så hvorfor var ikke dette likbart for deg?

Mine tre teorier for hvorfor du ikke trykket LIKE på innlegget mitt:

1. Digitalisering? Jeg er så lei av å lese om det. Det flere likhetstrekk med hvordan vi har brukt ordet innovasjon de siste 10 årene. Hva betyr det egentlig? Kort fortalt – det betyr konkurransekraft. I Engasjert Byrå er vi så heldige, at vi jobber med UNINETT, Norid og Sigma2. Disse tre selskapene ER store deler av ryggraden i norsk internett. Det som er fascinerende med de menneskene som jobber her, er at noen av dem har jobbet med digitalisering siden 70-tallet og har siden da lagt til rette for at vi har blitt digitale innvandrere og, våre barn, digitalt innfødte mennesker. Er det derfor vi ikke interesserer oss? Tar vi det hele for gitt?

2. Det angår ikke meg. Det kan jeg forstå at du tenker. Men jeg vil egentlig tro at du står midt oppe i grøten selv. Du har nettopp installert mobil-ID på mobilen, betaler på nett med Vipps, glemte å godkjenne skattemeldingen i Altinn, har forstått at du må ha fiber inn til huset for å streame netflix på flere skjermer, ringer hytta varm og lurer på om det ligger noen viktige brev i din digitale postkasse på digipost. Folk i Norge (og i utlandet) jobber med dette hver dag – de gjør livene våre enklere.

3. Jeg skjønner ikke helt hvorfor Engasjert Byrå løfter dette som tema, har de kompetanse på dette da? Svaret er, nei og ja. Vi har ingen spesialkompetanse på digitalisering av verdikjeder, kundeopplevelser eller produksjonslinjer. Men vi har spesialkompetanse på å avdekke, kartlegge og bevisstgjøre ditt selskap sin nå-situasjonen. Vi hjelper deg med å sette riktige mål, og med å identifisere hvilke tiltak du må iverksette. Hver gang vi er i en slik prosess, ser vi at vi må bidra til å bevisstgjøre ledere og ledergrupper på at de må forsterke sin kompetanse og ressursbruk innen IT og digitalisering av prosesser for å bli mer effektive og lønnsomme. Det gir dem økt konkurransekraft – og bedre resultat.

Vi har også et stort nettverk av kompetente samarbeidspartnere som kan hjelpe dere videre med deres konkrete prosesser. Det handler om å ha riktige evner, som matcher viljen til å  gjennomføre.

Dette ble litt av en sommerhilsen! Og det er sånn vi i Engasjert Byrå jobber – vi liker å gi kundene og samarbeidspartnerne våre noe å tenke på. Da kan de også endre seg på en måte som tar dem helt i mål.

God sommer & happy likes!

comments powered by Disqus