På besøk hos Engasjert Byrå

De tre siste dagene har jeg observert Siri (mamma) som jobber på Engasjert byrå. Det har vært en fin opplevelse. Jeg har fått et godt innblikk i hvordan det er i arbeidslivet, og jeg har kommet ett steg nærmere i å finne ut hva jeg vil bli. Da jeg kom hit ble jeg tatt imot av glade og fornøyde folk som var passet på at jeg hadde det bra. Jeg la merke til at alle som jobbet her var positive til jobben sin og at de ønsket å lykkes med det de gjorde. Jeg har lært mye i løpet av tiden jeg har vært her. Jeg fikk blant annet ett lynkurs i coaching av Kolbjørn. Og da jeg hørte at han reiste rundt i landet for å holde foredrag om vennlighet, inviterte jeg ham til å komme til skolen min for å holde et foredrag. Jeg er glad for at jeg har fått lov til å være på Engasjert Byrå disse dagene, og håper jeg får komme tilbake.

Eivind, 14 år

comments powered by Disqus

Støy, stillhet og krembolle

Skrevet av Marianne Danielsen og publisert under Signert i Adresseavisen, 4. januar 2017.

Tiden varer lenger uten digital stimuli.

Jeg gikk på barneskolen og mamma hadde fri fra jobben annenhver fredag. Disse fredagene husker jeg særdeles godt, fordi mamma pleide alltid å kjøpe en krembolle og en jordbærmilkshake til meg.

Det var den gangen krembollene var kjempestore og fylt med masse vaniljekrem, med stiv sjokolade på toppen som det gikk an å bryte av i store flak.

Boksen med milkshake var rund på den ene siden og flat på den andre – og i reklamen syklet Trond Kirkvaag ned en steintrapp for å få ristet milkshaken i de nødvendige 20 sekunder.

Da jeg kom hjem, løp jeg opp trappene i huset vårt og inn på kjøkkenet til mamma. Der satt hun klar ved kjøkkenbordet for å høre om hvordan skoledagen min hadde vært. Der kunne vi bare sitte sammen, spise krembolle og se ut av vinduet – og det føltes som en oase av tid, tilstedeværelse og trygghet.

Nå før jul var jeg så heldig å først få et morsomt lite magevirus, som sendte stafettpinnen videre til en festlig juleinfluensa som resulterte i nesten to uker i horisontal sengeligging.

Jeg har i utgangspunktet mye energi og er full av ideer og arbeidslyst, men nå fikk jeg oppleve hvordan det var å være totalt slått ut. Jeg som vanligvis fyller hvert sekund av min ledige tid med innhold, lå nå og stresset over at jeg ikke fikk gjort noe som helst.

Jeg måtte utsette møter og arbeidsoppgaver, avlyse festlige julebord og så den søte førjulstida gå opp i røyk.

Da jeg lå på mitt varmeste i febervåte sengetrekk, fikk jeg besøk av ei venninne som kom med sykegave til meg. Rettelse. Det var min influensasyke sønn som måtte ta imot gaven på døren, og kom opp i sengen til meg med den. Jeg hadde ikke energi til å pakke den opp med en gang, men når jeg omsider fikk gjort det, begynte jeg å lese i den.

Pakken var boken «Stillhet i støyens tid - gleden ved å stenge verden ute» av Erling Kagge. Det er en kortfattet bok, kanskje ikke med så mye dybde eller ny innsikt heller, men den traff meg der og da med et skikkelig knivstikk (med rusten tupp) midt i hjertet. Kanskje var jeg svak og sårbar, men hva gjør vel det når den traff?

Boken svarer på tre spørsmål. Hva er stillhet? Hvor er den? Og hvorfor er den viktigere enn noen gang?

Gjennom boken fant jeg ut, at jeg må jo være redd for stillhet, fordi jeg forsøker å unngå den til enhver tid. Jeg fyller tiden med jobb, sosiale medier, podkasts, musikk, dialog, radio og serier på Netflix. Blir det for stille, blir jeg både rastløs og litt stresset av at det ikke skjer noe. Boken kaller det abstinens og suget etter dopamin.

Heldigvis er jeg implementeringsjunkie, og inspirert av boka iverksetter jeg tiltak umiddelbart når jeg endelig blir friskere og raskere.

Det starter med at jeg lar mobilen ligge i lomma på den 25 minutter lange bussturen fra huset mitt og til jobb. Jeg sitter da og ser ut igjennom vinduet på bussen mens tiden snirkler seg av gårde.

Ja, fordi det er nettopp det den gjør. Det er nemlig den lengste bussturen jeg noen gang har hatt fra A til B. Ikke bare fikk jeg forfulgt mange tanker, men tiden varer lenger uten digital stimuli.

Jeg har ei lita jente som kommer inn i senga til meg hver morgen og kryper tett inn til meg for å slumre frem til klokka ringer og vi må stå opp. Her også kommer den nye adferden fram. Når klokken ringer, står jeg ikke opp, men ligger og klemmer den lille jenta hardt inntil meg og snuser henne inn og stryker henne på kinnet og kjenner hvor godt det føles.

Og til slutt, ikke si det til noen da, for det virker fryktelig pretensiøst, men jeg har begynt å lese dikt – og forsøker å forstå hva de handler om.

På en av mine mobilfrie bussturer fra kontoret og hjem, tenker jeg over at jeg kanskje ikke er så langt unna å finne stillheten likevel. Jeg har nemlig ved flere anledninger i det siste, når det stormer og stresser som verst på jobben og i livet, kjørt på Kløvermarkedet på Tyholt for å kjøpe en krembolle og en jordbærmilkshake.

Så kjører jeg hjem, slår av mobilen og stenger verden ute for en liten stund.

comments powered by Disqus

Hverdagslykke i alle kanaler

EBhverdagslykke (5)”Den første kaffekoppen på morgenen.”

”Å plukke markblomster rett utenfor inngangsdøren.”

”Hverdagslykke er å rusle rundt med bærbøtta, der en og annen bær havner i munnen.”

”Å ha 10 ekstra minutter til å gå en ny rute på vei til jobb ‪#magic ‪#verdensvennligsteby

”Å lage smoothie med kidsa til frokosten hver lørdag”. 

Dette var noen av svarene vi fikk her hos oss da vi tok en runde på hva vi legger i hverdagslykke. Hverdagslykke har blitt et begrep for å definere små ting og hendelser som gir oss litt ekstra glede, og gjerne i forbindelse med stedet vi bor.  

Engasjert Byrå har vært med helt fra starten av prosessen, da tema skulle velges for årets katalog. I samarbeid med kunden landet vi på Hverdagslykke. Dette sier Art Director Tone om arbeidet med katalogen: ”Å bygge seg et eget hus, hvor alt er flunkende nytt, og du kan få akkurat det du drømmer om – det er hverdagslykke. Alt fra god plass til venner på middag, plass til barnebarn, eget bad for de voksne, stor garderobe, hage, utsikt, nærhet til naturen eller det å sitte på sin egen trapp med kaffekoppen i hånda. Dette er elementer jeg har tatt med meg når jeg tenkte design til den nye katalogen. Vi ønsker å gi inspirasjon til å realisere boligdrømmen. Nordbohus tilpasser kundens ønsker gjennom fleksibilitet og valgmuligheter, og vil vise hvordan de kan bygge hus i hele Norge, for norske forhold.” 

EB Web Blogg NH Katalog 2016

EB Web Blogg NH Katalog 20162

Designet er rent, tydelig, oversiktlig, informativt og ærlig. Dette gjenspeiler kvaliteten til Nordbohus og menneskene som jobber der. Katalogen er fylt til randen av bilder fra boliger som allerede er ferdig og spenstige 3D-illustrasjoner – her er det lett å la seg inspirere! Olav-Inge Alfheim er både Nordbohus-forhandler og prisbelønt fotograf, og hans fantastiske panoramabilder tar pusten fra enhver. Foran hver huskategori finner du bildene hans som gjenspeiler husene du vil bli kjent med. Hverdagslykke starter med å bla i Nordbohuskatalogen. Den trykte huskatalogen er fortsatt en bauta for de som vurderer å skape et nytt hjem, det er stadig noe eget med å bla frem og tilbake og drømme seg bort.

EB Web Blogg NH Katalog 20163

EB Web Blogg NH Katalog 20166

EB Web Blogg NH Katalog 20167

EB Web Blogg NH Katalog 20168 

Her finnes hus for små og store familier, hus for unge og hus for eldre. Om du skulle befinne deg i en av målgruppene er sjansen stor for at du har sett kommunikasjon fra Nordbohus den siste tiden. Rett mix av annonsering på trykte og digitale flater er essensielt for å skape oppmerksomheten som trengs. Nordbohus har valgt en god blanding av strategisk plasserte banner- og printannonser, film og content i form av blant annet ulike bloggsamarbeid. De er også først ut i bransjen med å ta katalogen sin over i virtual reality. Besøker du en Nordbohusforhandler, kan du nemlig gå på visning i alle husene i katalogen gjennom VR-briller, og dermed bli kjent med drømmehuset ditt på en helt ny måte. Vi har selv prøvd det og det fungerer veldig bra! Nyheten skaper oppmerksomhet, og når det er bloggere målgruppen identifiserer seg med blir det også troverdig.

I tillegg er Nordbohus aktiv i egne sosiale medier, på blant annet Instagram som er en stor inspirasjonskilde for hus- og interiørinteresserte. Her kan også #hverdagslykke leve sitt eget liv, gjennom delinger fra det norske folket. Alle disse elementene, med huskatalogen som grunnpilar, gjør at Nordbohus befester sin sterke merkevare og fremstår som både solid og fremtidsrettet, og vi er stolte av å være med på laget! 

IMG_3669 (1)

#Hverdagslykken blomstrer på sosiale medier, og hver dag i mange hjem, og om lykkestreifet skulle ende opp som dette (#bakfasaden hos vår grafiske designer), så er det også helt greit :-)

comments powered by Disqus

Språklige snubletråder

Ill.: Cecilie Øien, Engasjert Byrå

 

Språket vårt er en snurrig sak som vi bør stelle pent med. Bruker vi det feil, kan det gjøre ubotelig skade – men brukt i det godes tjeneste kan det utføre mirakler. Nå skal denne lille epistelen verken handle om katastrofer eller underverker, men bare om at det er viktig å være bevisst i omgangen vår med ord og uttrykk. 

Vi bruker jo språket primært for å gjøre oss forstått, og det går som regel greit, selv om vi skulle slurve litt med rettskriving og ordvalg. Vi skjønner gjerne hva som menes ut i fra sammenhengen. Men poenget er at slurvet språk etterlater et dårlig inntrykk av den som skriver eller taler. Derfor er et mest mulig korrekt språk også en viktig del av god merkevarebygging, enten det gjelder firmaer, organisasjoner eller enkeltpersoner.

Nøkkelordet er altså bevissthet. Jo mer vi vet om ordene vi bruker og tenker over hvordan vi uttrykker oss, dess bedre rustet er vi til å få fram budskapet vårt uten unødig skurr på linjen. La oss ta noen eksempler, til opplysning og muligens til forlystelse:

Nuven/luven

Vi hører av og til at folk sier ”han tok helt nuven av meg”, eller lignende. Hva er så denne ”nuven”? I følge ordboka kan ”nuv” være en betegnelse på hodehår, men det har ingenting med dette å gjøre. Uttrykket lyder egentlig ”å ta luven fra noe/noen”. Og det gir mening. Luven er et gammelt sjøuttrykk for vind (det samme som lo). Hvis vi stilte vårt stolte seilskip slik at det skjermet for vinden til et annet skip – en fiendtlig skute, for eksempel – ville den miste all seilkraft og bli et lett bytte for oss. Da hadde vi tatt luven fra den. Så nå vet du det. Luven der, altså.

I hytt og pine

En skal ikke slenge om seg med uforståelige uttrykk i hytt og pine. Men vent litt: Hva betyr ”hytt og pine”? Ingenting, egentlig. Det er jo en sammenblanding av to forskjellige uttrykk: ”I hytt og vær” og ”død og pine”. Det ble nok gjort bevisst som en morsomhet en gang i tiden, og så har begrepet festet seg slik at vi tror det er det det heter. En annen variant er ”i hytt og gevær”, også en morsomhet i en gitt sammenheng. Men til daglig bruk heter det altså ”i hytt og vær” – og det betyr på måfå, uten mål og mening.

I forhold til

Dette er et av de siste årenes store moteuttrykk, men brukes ofte feil til å erstatte  uttrykk som ”når det gjelder” eller ”med hensyn til”. ”I forhold til” betyr imidlertid ”sammenlignet med” og bør stort sett brukes i den betydningen. En elefant er liten i forhold til en skyskraper. Det er vel forholdsvis forståelig.

Fokus

Dette ordet brukes på ufattelig mange kreative måter, men bare få av dem gir mening. ”Vi har et bredt fokus på dette”, ”vi skal ha høyt fokus på sikkerhet” – vi har hørt og lest slike, ikke sant? Men et fokus er jo et lite punkt, et brennpunkt for vår oppmerksomhet og interesse. Det kan verken være høyt, bredt eller dypt. Hva med bare å fokusere på noe, eller sette noe i fokus? Det holder i massevis.

Å bøye seg i hatten

Bevisst sammenblanding av ordtak og faste uttrykk kan være en festlig øvelse. Det var nok ikke grundig overveid av Heidi Weng da hun sa at det bare var å bøye seg i hatten for innsatsen til ”gamlemor” Bjørgen, men det har nå blitt stående som et herlig munnhell vi kan humre til. Vi kjenner igjen begrepene ”bøye seg i støvet” og ”ta av seg hatten” – som begge gir uttrykk for beundring og/eller underkastelse. Dermed gir jo Heidis nye ordtak mening, selv om det kom litt feil ut.

Og slik er det lov å leke seg med språket, vi bør bare vite hva vi gjør når vi gjør det, og om det passer i den sammenhengen vi ønsker å bruke det.

En tekstforfatterkollega ga en gang ut en brosjyre for sin egen virksomhet som omfattet skrivetjenester, språkvask og korrektur. Han kalte trykksaken ”Sliten frue kan velte stort glass”. Gitt at vi kjenner til det opprinnelige ordtaket, gir dette god og relevant oppmerksomhet om produktet han ønsker å selge. Det er essensen i all god kommunikasjon; oppmerksomhet, tydelighet og relevans. Og det krever en bevisst holdning til verktøyet vårt, det snurrige språket.

 

Hve med en språklig pustepause?

Synes du dette er et interessant tema? Jeg stiller gjerne opp og holder en uformell ”skoletime” for deg og dine kolleger, der vi ser nærmere på ord og uttrykk vi omgir oss med. Hva betyr de? Hvilke språklige snubletråder må vi se opp for? Det skal være et hyggelig avbrekk i hverdagen (i forbindelse med lunsjen, for eksempel) der deltakerne får teste sine kunnskaper og forhåpentlig lære noe nytt og nyttig – bli litt mer bevisst på hva de sier og skriver.

 

Språklig hilsen

Bjarne Bårdstu,

ordmaker i Engasjert Byrå

 

For bestilling av ”Språklig pustepause”, ta kontakt med Catharina catharina.melhus@engasjertbyra.no – tlf. 924 08 567

 

Nyttig og interessant for deg som er opptatt av språk:

Språkrådet www.sprakradet.no

Facebook/Språkspalta (offentlig gruppe)

comments powered by Disqus

Katalog i magasinform inspirerer hyttefolket

Vi i Engasjert Byrå er et hyttefolk. Vi bygger hytter, vi drar på hytta i helger og ferier, vi koser oss på hytta, vi jobber fra hytta og vi besøker kunder på hytta. En av våre kjære eks-kolleger har til og med flyttet på hytta og lever pensjonistlivets glade dager der. Vi snakker om hyttene våre, vi deler bilder, og hver helg tar vi nye bilder av utsikten fra hytta selv om telefonen er full av bilder av den fra før.

Derfor er vi veldig stolte over at Rindalshytter har valgt oss som byrå, sparringspartner og produsent av den nye hyttekatalogen deres. Fjellgeit, fiskeentusiast, matvrak, interiørspesialist og Art Director Ingunn fikk oppdraget. Hun er levende opptatt av alt vi forbinder med det norske hyttelivet, med sitt drømmested i fjellheimen på Kvikne.

- Sammen med kunden hadde vi et klart mål for hvordan katalogen skulle fremstå, og jeg ønsket å lage den som et magasin. Et magasin man kan drømme seg bort i. Fokus på hyttelivet. Masse bilder.

Engasjert Byrå har gjort flere intervjuer av hytteeiere, der de forteller om hvordan hyttelivet deres er, og med masse fine bilder til hver artikkel.

- Det var en drøm å jobbe med. Jeg elsker jo arkitekturen og utformingen på hyttene deres. Rindalshytter har satset på hytter som skal være velfungerende og med et enkelt og tydelig formspråk og de hadde et stort bildearkiv som jeg kunne boltre meg med, forteller Ingunn.

Valg av papir kan være avgjørende for hvordan produktet ditt fremstår. Vi spår at de som lykkes med markedsføring på print fremover, er de som er bevisst på detaljer som f.eks papirtype for å understreke identiteten sin. For Rindalshytter endte vi opp med et matt, ubestrøket papir, hvor bildene fremstår riktig i forhold til profilen. Papiret signaliserer kvalitet, ektehet og harmoni med naturen og hyttelivet.

Om du allerede har hytte, skal bygge hytte eller drømmer om hytte, er det bare å sette seg godt til rette i godstolen og la deg inspirere av Rindalshytters hyttemagasin-katalog. Ekstra artig er det å høre at katalogene fyker ut, og ikke minst at folk ønsker hyttene fra Rindalshytter. Dobbelt så mange har bestilt hytte i år, og som engasjerte hyttefolk jubler vi selvsagt sammen med kunden. Her kan du se noen smakebiter fra katalogen og designet.

RH_1 (1)

RH_2

RH_3

RH_4

RH_5

I forbindelse med kataloglansering ble det kjørt en Instagram-konkurranse hvor folk ble bedt om å tagge sine beste hyttebilder med #rhhyttekos. Det kom inn mange flotte bilder, og et utvalg av dem ble med i den nye katalogen.

RH_6

En unik forside som skiller seg ut og setter leseren i et drømmemodus fra første stund.

Jongunn (1)

Jo Kalland, salg- og markedssjef i Rindalshytter og vår Art Director Ingunn Hegstad, er nå i gang med planlegging av resten av årets markedsaktiviteter. 
- Katalogen er et av våre fremste salgsverktøy, og alle som jobber i Rindalshytter veldig stolte over å vise frem årets utgave for kundene, sier Jo. 

comments powered by Disqus