Ledig stol til en engasjert designer

En av våre designere skal ha permisjon og nå ser vi etter en erstatning for henne.  Vi tilbyr et vikariat i 50% stilling med muligheter for forlengelse.

Vi søker deg som er en erfaren grafisk designer eller AD med strategisk kommunikasjonsforståelse.

Arbeidet består i å utarbeide kommunikasjonsløsninger for innsalg og oppfølging mot våre kunder. Du må kunne definere og utvikle oppgaver selv da det er viktig for oss at du bidrar til å skape enda flere muligheter og gode løsninger for kundene våre.

Du har en sterk forståelse for branding/merkekvarebygging og du kan levere opp mot kundens strategiske beslutninger og definerte behov på alle nivåer. Du liker å bidra med egne idéer og du er en god faglig sparringspartner.

Du har høy arbeidskapasitet og kan utarbeide kjappe løsninger for alle kanaler.

Engasjert Byrå er 13 mennesker som brenner for å skape endring. Vi har en offensiv og positiv holdning til arbeidet vårt. Våre verdier er raus, modig, nysgjerrig og lønnsom og vi arbeider hver dag for at kundene skal oppleve dette i møte med oss. 

Har du den kompetansen vi ser etter, og har du lyst til å jobbe sammen med oss?

Da vil vi snakke med deg snarest!

Kontakt: Eva Jakola Johnsen på mail
Eva.johnsen@engasjertbyra.no
eller telefon  93 07 07 24

comments powered by Disqus

Litt hus - masse innhold

av Ingunn Hegstad

For litt over en måned siden var vi så heldige å få jobbe med Litteraturhuset i Trondheim. Endelig skulle konseptet som det siste året har tatt hele byen i bruk med arrangementer i alt fra Nidarosdomen til Skistua få egne lokaler, og vi fikk oppgaven med å utvikle identitet og nye nettsider. For undertegnede, som har huset fullt av bøker, leser opptil flere på samme tid og dukker gjerne ned i de mørkeste skildringer som i den romantiske sfære, var dette en fantastisk oppgave. I tillegg fikk jeg jobbe med Trond Åm, en engasjert og meget hyggelig mann.

Det var med en viss ærefrykt jeg startet på oppgaven. Hvordan skulle de fremstå? Her var det snakk om en logo som skal være synlig i bybilde, og med lang levetid. Jeg ønsket å lage noe tidsriktig, men også noe tidløst. Jeg hadde tett dialog med kunden underveis, og til slutt endte vi opp med denne:

LH-nett3 

Logoen er et typografisk symbol, som også har med seg pennesplitten som en viktig og relevant detalj. Uttrykket er stilrent og solid. Når jeg jobbet med fargekartet, fant jeg inspirasjon i bryggerekka.

LH-nett4 

LH-nett5 (1)

Jeg ønsket også å få inn et element som hadde noe trondhjemsk over seg, her falt valget på brostein, som et varig og karakteristisk symbol. Steinen som er synlig mange steder i bybildet vårt danner spennende grafiske former som vi har tatt med oss inn som en del av identiteten til Litteraturhuset.

LH-nett6 

Logo, nettsider og annet materiell skulle ferdigstilles etter kun en måneds arbeid, og det er alltid gøy å få realisert det man jobber med på kort tid. Plutselig var lokalene ferdig og logoen opp på inngangsdøren.

LH-nett7 

 

Litteraturhuset holder til i det nye Kulturkvartalet, der både Trondheim folkebibliotek, Kunsthall Trondheim og Sellanraa Bok & Bar også holder hus. Vi i Engasjert Byrå har vært på noen arrangement og også arrangert et event for vårt eget nettverk i lokalene en tidlig morgen. Det både anbefales og frister til gjentagelse!

 LH-nett8

Vi synes det er svært hyggelig å se at arrangementene rundt omkring i byen fylles opp i regi av Litteraturhuset. Debatter, litterære måltid, vandringer og foredrag, dette er tilskudd som Trondheim trenger påfyll av. Følg dem på facebook og nettside, for å holde deg oppdatert på det som skjer i en av byens mest spennende nyheter på kulturfronten.

 

comments powered by Disqus

Smak, gjennomføringskraft og en bjørn fra steinalderen

Vi som jobber i Engasjert Byrå lar oss tiltrekke av mennesker som vil skape noe. Det kan være alt fra å utvikle en tjeneste eller produkt, skape utvikling i egen ledergruppe eller utfordre det etablerte. Vi kjenner mange mennesker som faller innenfor den kategorien vi liker å kalle gjennomførere. Vi ønsker å trekke frem en hel kommune som vi heier på og støtter på ulike måter i deres egen utvikling, nemlig Åfjord kommune i Sør-Trøndelag (enn så lenge). 

Bjørnør Blogginnlegg _head

I denne kommunen som ligger på kysten av Trøndelag bor det litt over 3000 mennesker. Kommer du sjøveien vil du først møte Linesøya, og innenfor finner du Stokkøya med sine 300 innbyggere. Hvis du tar deg tid så vil du finne ut at dette samfunnet består av et Stokkøya sjøsenter som byr på opplevelser og overnattingsmuligheter både i sublugarer og i kysthus. I tillegg tilbyr de kortreist, nydelig mat i strandbaren som ligger på Hosnastrand. Spaserer du 12 minutter langs stranda kommer du til Bygdeboksen. Det er, kort fortalt, et moderne samfunnshus der mennesker kan samles for å holde møter, nyte musikk og ha arrangementer. I tillegg finner du et coworkingspace, møtefasiliteter, Stokkøy bakeri, et Stokkøy bryggeri og et verksted i ett og samme bygg. Bakeriet distribuerer sine bakervarer på Fosen og Stokkøy Bryggeri har sendt varer helt inn til Trondheim. 

Bjørnør Blogginnlegg8

For å sikre at Åfjordingene (og hyttefolket) får smakt på bakervarene er det også etablert en kafé med nydelig kafé i Årnes (Åfjord Sentrum). En vakker vårdag var Engasjert Byrå på Stokkøya for å holde workshop på navneprosess til den nye kafeen som skulle åpne i Årnes sentrum. På rekordfart skulle alt bli klart for at Åfjord skulle få sin etterlengtede kafé. På menyen er det masse deilig lokal mat, ferske brødvarer, cappuccino og ikke minst en herlig avslappende og kul atmosfære.

Bjørnør Blogginnlegg5

I løpet av noen få timer hadde vi navnet klart – det måtte bli Bjørnør. Den tyske interiørarkitekten likte spesielt godt at det var to Ø i navnet – det gjør det eksotisk for turister. Men mest av alt er det et lokalt forankret navn. Navnet stammer fra tidlig 1800 tall og var da navnet på 3 sogn som slo seg sammen (Stoksund, Roan og Osen).

I samme workshop kom det også fram at det var funnet ravsmykker på Linesøya, ikke langt fra der vi satt. De var fra yngre steinalder og et av dem hadde siluett av en Bjørn, og det er her inspirasjonen til logoen er hentet fra. AD Tone Engberg ønsket å ivareta det røffe og urbane uttrykket i interiøret og maten over til identiteten, og gjorde noen valg på å holde logo i sort hvitt. Dette gjør den tydelig og stilren å bruke i forskjellige uttrykk – på skilt, emballasje, digitale flater osv.

Bjørnør Blogginnlegg

Identiteten falt i smak og ble omfavnet med en gang, og vi synes det er herlig å se når alt klaffer og hvordan identitet og logo ivaretas og videreutvikles bl.a. gjennom brødkasser og som kule småkaker.

Bjørnør Blogginnlegg2

Bjørnør Blogginnlegg4

Om du er i Årnes sentrum (kjøpesenteret Parken) – skal til Stokkøya eller i nærheten – så bør du for din egen del stikke innom å kjøpe en helgepakke, ferskt brød eller noe annet godt. De er knallgode på samarbeid med lokale produsenter – så her er det gjennomgående høy kvalitet.

Bjørnør Blogginnlegg7

Og nettopp samarbeid er noe av det Åfjord kommune er så dyktige til. I tillegg til å utvikle Bygdeboksen med innhold så bygges Bygda 2.0 på område rundt. Det er en ny måte å bo på bygda på. Tett på sjøen og opplevelsene i moderne hus som har som hensikt å knytte mennesker sammen, prosjektet heter Bygdekanten. 

Er du ekstra nysgjerrig vil du også kunne få gode opplevelser på Aquarius Brygge, som er et hyggelig overnattingssted med tilhørende restaurant som ligger lunt plassert inne i Stoksund. Og i Årnes vil du kunne oppleve hyggelig personale på Åfjord Fjordhotell som ligger fint plassert ved elva i sentrum.

Dette kommer ikke av seg selv. Dette er knallhardt arbeid. Det er lange dager, risikofylte beslutninger, samarbeid på tvers av selskaper, utradisjonell konseptutvikling og en evne til å kommunisere med omverden. Og ikke minst, det krever en kommunal ledelse som tør å ta i mot endring og støtte ildsjeler. 

I tillegg til å heie og benytte oss av alle disse tilbudene som Åfjord har å by på, er vi også aktiv med i utviklingen med å støtte og supportere ildsjelene i sine prosjekter. Det være seg design, rådgiving, coaching, skattefunn og mer til. 

Åfjord, med alle sine innbyggere, innflyttere, turister og konferansebrukere gjør en kjempejobb for å aktualisere bygda – som bosted og som rekreasjon. Men mest av alt mener vi at de er til inspirasjon for andre bygdesamfunn i landet vårt.

comments powered by Disqus

Hverdagslykke i alle kanaler

EBhverdagslykke (5)”Den første kaffekoppen på morgenen.”

”Å plukke markblomster rett utenfor inngangsdøren.”

”Hverdagslykke er å rusle rundt med bærbøtta, der en og annen bær havner i munnen.”

”Å ha 10 ekstra minutter til å gå en ny rute på vei til jobb ‪#magic ‪#verdensvennligsteby

”Å lage smoothie med kidsa til frokosten hver lørdag”. 

Dette var noen av svarene vi fikk her hos oss da vi tok en runde på hva vi legger i hverdagslykke. Hverdagslykke har blitt et begrep for å definere små ting og hendelser som gir oss litt ekstra glede, og gjerne i forbindelse med stedet vi bor.  

Engasjert Byrå har vært med helt fra starten av prosessen, da tema skulle velges for årets katalog. I samarbeid med kunden landet vi på Hverdagslykke. Dette sier Art Director Tone om arbeidet med katalogen: ”Å bygge seg et eget hus, hvor alt er flunkende nytt, og du kan få akkurat det du drømmer om – det er hverdagslykke. Alt fra god plass til venner på middag, plass til barnebarn, eget bad for de voksne, stor garderobe, hage, utsikt, nærhet til naturen eller det å sitte på sin egen trapp med kaffekoppen i hånda. Dette er elementer jeg har tatt med meg når jeg tenkte design til den nye katalogen. Vi ønsker å gi inspirasjon til å realisere boligdrømmen. Nordbohus tilpasser kundens ønsker gjennom fleksibilitet og valgmuligheter, og vil vise hvordan de kan bygge hus i hele Norge, for norske forhold.” 

EB Web Blogg NH Katalog 2016

EB Web Blogg NH Katalog 20162

Designet er rent, tydelig, oversiktlig, informativt og ærlig. Dette gjenspeiler kvaliteten til Nordbohus og menneskene som jobber der. Katalogen er fylt til randen av bilder fra boliger som allerede er ferdig og spenstige 3D-illustrasjoner – her er det lett å la seg inspirere! Olav-Inge Alfheim er både Nordbohus-forhandler og prisbelønt fotograf, og hans fantastiske panoramabilder tar pusten fra enhver. Foran hver huskategori finner du bildene hans som gjenspeiler husene du vil bli kjent med. Hverdagslykke starter med å bla i Nordbohuskatalogen. Den trykte huskatalogen er fortsatt en bauta for de som vurderer å skape et nytt hjem, det er stadig noe eget med å bla frem og tilbake og drømme seg bort.

EB Web Blogg NH Katalog 20163

EB Web Blogg NH Katalog 20166

EB Web Blogg NH Katalog 20167

EB Web Blogg NH Katalog 20168 

Her finnes hus for små og store familier, hus for unge og hus for eldre. Om du skulle befinne deg i en av målgruppene er sjansen stor for at du har sett kommunikasjon fra Nordbohus den siste tiden. Rett mix av annonsering på trykte og digitale flater er essensielt for å skape oppmerksomheten som trengs. Nordbohus har valgt en god blanding av strategisk plasserte banner- og printannonser, film og content i form av blant annet ulike bloggsamarbeid. De er også først ut i bransjen med å ta katalogen sin over i virtual reality. Besøker du en Nordbohusforhandler, kan du nemlig gå på visning i alle husene i katalogen gjennom VR-briller, og dermed bli kjent med drømmehuset ditt på en helt ny måte. Vi har selv prøvd det og det fungerer veldig bra! Nyheten skaper oppmerksomhet, og når det er bloggere målgruppen identifiserer seg med blir det også troverdig.

I tillegg er Nordbohus aktiv i egne sosiale medier, på blant annet Instagram som er en stor inspirasjonskilde for hus- og interiørinteresserte. Her kan også #hverdagslykke leve sitt eget liv, gjennom delinger fra det norske folket. Alle disse elementene, med huskatalogen som grunnpilar, gjør at Nordbohus befester sin sterke merkevare og fremstår som både solid og fremtidsrettet, og vi er stolte av å være med på laget! 

IMG_3669 (1)

#Hverdagslykken blomstrer på sosiale medier, og hver dag i mange hjem, og om lykkestreifet skulle ende opp som dette (#bakfasaden hos vår grafiske designer), så er det også helt greit :-)

comments powered by Disqus

GULLIMUNN - en suksessoppskrift

Gullimunn _gjeng3

Om du var på Trøndersk Matfestival i forrige uke la du kanskje merke til denne glade gjengen fra Innherred, kanskje hørte du dem også stemme i med sin egen rungende urkorn-sang. De engasjerte og dyktige gründerne ble nominert til beste stand under festivalen, derfor vil vi benytte anledningen til å fortelle litt om vårt samarbeid med å utvikle identiteten deres.

Engasjert Byrå har vært så heldig å få være med på denne prosessen helt fra starten, fra de 4 gårdene gikk sammen om produksjon av gamle kornsorter som er så bra for både kropp og gane. Høyt næringsinnhold, mykere glutenstruktur (=bedre for magen) og ikke minst mer smak, det var ingen tvil - navnet måtte bli GULLIMUNN. Dette kom vi fram til etter en workshop sammen med gründerne selv. Vi starter gjerne identitetsjobben med denne type workshop. Nyttig for oss, for da får vi best mulig innblikk i hvordan kunden ønsker å fremstå, og bra for kunden som får eierskap og og en profil han lett kan identifisere seg med, siden han selv har tatt del i prosessen.

Når navnet var klart, var det opp til AD Ingunn å utforme identiteten. Det måtte bli slik. Ingunn baker sent og tidlig, og har et spesielt blikk for sterk og synlig design, noe som må til når et produkt skal konkurrere i butikkhyllene. Her ser du noen glimt fra det som er laget til nå.

Gullimunn _logo1

Med et mykt og feminint navn som GULLIMUNN måtte logoen bli litt mer maskulin og tøff. Inspirert av svimerket og med fokus på selve kornaksen ble logoen tydelig og lett gjenkjennbar. 

 
Gullimunn _logo2
 Gullimunn _mønster
 
Gullimunn _etiketter
 Brødposer
Gullimunn _nettside

Som en del av identiteten laget vi også forslag på generell stand. Det tok GULLIMUNN med seg elementer fra på Matfestivalen, og vi blir selvsagt stolte når kunden inspireres til å ta i bruk og forvalte identiteten sin, og til og med bli nominert for det.

Om du ble fristet til å prøve de fantastiske produktene, vil vi anbefale å starte med
Ingunns beste matpakkebrød. Enkelt og utrolig godt, både i matpakke og til aioli ved middagsbordet. Saftig og holder seg ferskt lenge. En garantert suksessoppskrift :-)

Brødbakst

 

300 g Spelt sikta
100 g Spelt sammalt fin eller Dala landhvete sammalt fin
50 g Svedjerug sammalt fin
100 g havregryn
0,5 ts tørrgjær
1 ts salt
1 ts flytende honning
4 dl kaldt vann
Solsikke- og gresskarkjerner til topping

Røres sammen og helles i en brødform som smøres med rapsolje først.
Strø solsikke- og gresskarkjerner på toppen. La brødformen stå på kjøkkenbenken til neste dag (eller ca 10 timer). Stekes i ovn på 200 gr i ca 45 min, og avkjøles på rist.
Vel bekomme!

comments powered by Disqus