Lederprogram høst 2017

God ledelse handler blant annet om delegering.

****Engasjert Lederprogram - oppstart 5-6. september.****

Det er en påstand vi fremmet i vår lille uformelle undersøkelse i gruppen ” Rause relasjoner” på Facebook.  Påstanden var den første av 10 påstander om ledelse og også den som fikk høyest score. Hvis vi skal lytte til svarene, og det synes jeg vil skal, tyder altså ting på at ledere er opptatt av delegering av oppgaver som en sentral del av ledelse. Det tenker vi at er gode nyheter. Delegering er verktøy for å få ting gjort i en organisasjon eller bedrift. Delegering er ofte helt nødvending for å skape framdrift, det skaper også involvering og kan frigjøre tid til leder så denne kan konsentrere seg om å drive bedriften og menneskene framover og ikke bli bundet opp av mange operative oppgaver som stjeler tid.
 
Når vi arbeider med lederutvikling i Engasjert Byrå er vi svært opptatt av å bevisstgjøre  ledere rundt nivåene strategisk, operativ og taktisk ledelse. Hvilket nivå trives du som leder best på? Hvor har du de største utviklingsmulighetene? Hvor bevisst er du på hvor du bruker tiden din? Hvem har du rundt deg som du kan sparre med og delegere til på ulike nivåer?  Og ikke minst? Hvordan løfter du medarbeidere fra et nivå til et annet?
 
I september skal vi i gang med en ny runde av lederprogrammet vårt. Det er et skreddersydd hands-on program med praktisk tilnærming ledere som ønsker å utvikle seg selv og sin organisasjon.
 
Her kan du lese mer om programmet:
 
En stor del av virksomheten til Engasjert Byrå handler om utvikling av mennesker - hvordan innstilling, ferdigheter og egenskaper utgjør de ressursene den enkelte  tar i bruk i sin rolle. Personlig utvikling, lederutvikling og refleksjon handler om å frigjøre de ressursene du allerede har - og å utvikle ferdighetene du ønsker deg.

Vi har nå åpnet påmeldingen for vårt høstprogram på 4 moduler i bevisstgjøring og trening på å bli en bedre leder. I følge våre tidligere deltakere, gir programmet godt utbytte, nye relasjoner og konkrete resultater.

Vi har 10 plasser på programmet som starter opp den 5. september. Samlingene foregår i Engasjert Byrås lokaler i Ravnkloa.

Samlingene baserer seg på forelesing, dialog, øvelser, trening og refleksjon.

Vi setter sammen gruppen basert på erfaring, kompetanse og bransjetilhørighet.

Lurer du på om dette programmet er noe for deg? Ta en prat med oss.

Modul 1: 5-6. september

Adferd og selvinnsikt

Kultur og verdibasert ledelse
Pedagogiske forutsetninger

Kursholdere: Marianne Danielsen, Eva Johnsen

 

Modul 2: 10-11. oktober

Feedback og Konflikthåndtering

Effektiv kommunikasjon

Rolleforståelse

Kursholdere: Gro Eide (Engasjert Byrå og Olympiatoppen) og Hege Sand (HR-sjef, Sintef Ocean)

 

Modul 3: 7-8. November

Coaching og selvledelse

Presentasjonsteknikk

Kursholder: Kolbjørn Nordvik

 

Modul 4: 5-6. Desember

Gjennomføringskraft med verktøy

Feedback og oppsummering

Kursholdere: Kolbjørn Nordvik og Marianne Danielsen

 

Priser på programmet

Pr deltaker kr 35 000,-

Oppstart/gründerbedrift pr deltaker kr 27 500,-

Privatperson kr 25 000,-

Ønsker du å booke en plass, få mer informasjon eller har spørsmål? Ta kontakt med Camilla Setsaas på tlf: 938 15 554 – eller via e-post camilla.setsaas@engasjertbyra.no

 

comments powered by Disqus

GJENNOMFØRINGSKRAFT 2017

For andre gang arrangerer Engasjert Byrå GjennomføringsKRAFT

Sted og tid: i Olavshallen den 23.mars kl 8.30 -13.00 imkludert lunsj.

Lunsj serveres av MELT.

Ønsker du å bli inspirert til å ta valg? Til å gjennomføre prosjekter du har planer om? Som leder? Som medarbeider? Som medmenneske?

Engasjert Byrå har samlet en rekke kompetente mennesker gjennom vårt eget nettverk, innen ulike bedrifter og organisasjoner som nå deler sine historier med oss for å inspirere til gjennomføring.

Gjennomføringskraft 2017 får du inspirerende og personlige historier om gjennomføringskraft, verdier, kommunikasjon, strategi og kultur.
 
Vi gjentar suksessen fra i fjor og kjører på med 8 foredrag á 7 minutter. Du vil garantert bli berørt av temaer innen teknologi, omstilling, frivillighet, kultur, kunst og mere til.
 
Vi "slipper" foredragsholderene hver uke fremover mot arrangementet, og de som vi har "sluppet" så langt er:

Frank Lidahl, daglig leder for Ranheim Toppfotball som vil fortelle om hvordan han jobber med å realisere drømmer for unge trønderske fotballtalenter.

Lucie Katrine i EiendomsMegler 1 Midt-Norge som snakker om hvordan de dekker gapet mellom teori og praksis.

 

 

Marit Heldal, som nylig har kommet hjem fra å være frivillig på Lesbos

Knut Løkke i Myworkout, som forteller om veien fra Saupstad til Singapore.

 

Stian Moursund fra Nordbohus vil fortelle deg hvordan det føles å være en early adaptor på Virtual Reality.

 

Therese Myran, som er kunstner - som skal fortelle deg en historie som kan være både motiverende og avskrekkende.

I tillegg får du «Tett på tre» som er en paneldebatt om omstilling styrt av Kolbjørn Nordvik og Marianne Danielsen. I årets panel stiller disse tre:

Tor Olav Mørseth - sjefsredaktør i Adresseavisen. Han har følt omstilling på kroppen i ulike roller gjennom sin mediekarriere. Hvordan går det med mediebransjen?

Tor Olav Mørseth

Solveig Finboe, regiondirektør i Manpower. Hun arbeider daglig med å være tett på omstilling ved å tilby arbeidskraft, men hvordan jobber de selv med egen omstilling i møte med endringer?

Bilde Solveig

Vegar Johansen, administrerende direktør i SINTEF Ocean. Han har ansvaret for det nye instituttet som er en sammenslåing av tre kulturer. Hvorfor slå dem sammen? Og hvordan er det å stå i det?

Vegar _Johansen -2

Er du overbevist om at du skal få med deg dette? Klikk her og sikre deg billett.

Vil du få med deg de kommende foredragsholderne? Følg med - klikk her.

Dersom du vil komme med flere deltagere fra en og samme bedrift og/eller ønsker faktura, ta kontakt med oss ved å sende e-post til camilla.setsaas@engasjertbyra.no

Advarsel: de som deltok i fjor forteller at det utløste ideer og behov for endring, så du er herved advart.

comments powered by Disqus

Endelig - arbeidsgivers jul!

Har du fått det med deg? At det er arbeidsgivers jul i år? Hva betyr det, lurer du på? Jo det betyr at julens herligheter er lagt til helgene, slik at romjulen har 4 arbeidsdager og 2. Januar faller på en mandag. Og som leder så betyr det at jeg og mine ansatte har flere arbeidsdager med aktivitet, leveranser og drift i 2016.

Vi i Engasjert Byrå etterlever verdier for å nå målene i strategien vår. En av våre verdier er lønnsom. Vi skal bidra til lønnsomhet for våre kunder og vi må selv være lønnsomme for å drive et forsvarlig selskap som gir oss handlingsrom for egen utvikling. Nå er vi inne i en periode hvor lønnsomhetsverdien står i fokus.

Så er det slik at vi bor i verdens rikeste land, vi har det veldig godt og vi MÅ egentlig ingenting. Vi vil jo helst bruke de 4 dagene til gå julebukk i jula, eller reise på hytta og nyte julefreden. 4 dager fra eller til – hva gjør vel det?

For meg som leder i Engasjert Byrå så betyr disse fire dagene mye. Jeg leder en bedrift som jobber med salg, leveranser av kvalitet og prosjektledelse. Jeg har allerede begynt å ha fokus på januar 2017, som alltid kommer brått på oss. I flere år etterlevde jeg sannheten om at ”januar er alltid så dårlig for omsetningen, det tar så lang tid før Norge kommer i gang etter jul”.

For noen år tilbake bestemte jeg meg rett og slett for å utfordre denne etablerte sannheten, som også mange av våre kunder benytter som unnskyldning for lav inngang på året.

Det ga resultater. Riktig fokus og konkrete handlingsplaner ga oss nye kunder og flere spennende oppdrag fra første uke i januar.

Denne uka ledet jeg internt kickoff for januar 2017 i byrået og i jula har vi allerede planlagt og lagt inn arbeidsoppgaver som skal gjøre at vi ligger et hestehode foran når kalenderen viser nytt år.

Så hvorfor gjør vi det? Jo i Engasjert Byrå er vi skjønt enige om at dersom vi får en god start på året, så tar vi den gode følelsen med oss inn i første kvartal, og som gjerne smitter over på andre kvartal. Gjennomfører vi det samme kickoffet i mai 2017, utfordrer vi sannheten om at ”august er så treg”. Da er det bare å gjøre mer av det samme året ut.

Og hvordan gjør vi det? For meg handler det om å utfordre våre tankesett, håndtere øvelsen med å jobbe med nuet og fremtid i en og samme arbeidshverdag, sette oss gode og realistiske mål som gruppen skal håndtere i samarbeid. Jeg spiller på de ulike styrkene som mine medarbeidere har, for å sette kundens behov i fokus, få produsert gode leveranser og gjennomført oppdrag. Gjennom prosessen bruker vi våre interne kanaler og møteplasser hvor vi formidler informasjon, involverer og applauderer.

Og ikke minst – det skal være gøy.

Blir du også inspirert til å være i forkant?

Vi bidrar gjerne til at du kommer i gang. Vi bruker de verktøyene vi har i Engasjert Byrå. Det kan være inspirasjonsforedrag, resultatsamtaler (mal),  adferdsprofiler (forsterk det du er god på) og en drivende prosess for eierskap og forankring av handlingsplaner for å være et hestehode FORAN.

Eller skal du på hytta i jula?

//Marianne - daglig leder og arbeidsgiver

*modig*raus*nysgjerrig*lønnsom

comments powered by Disqus

Jeg har opplevd dårlig bedriftskultur

Teksten stod på trykk under "Signert" i Adresseavisen 26. september 2016.

Illustrasjon: Cecilie Øien

Tekst: Marianne Danielsen

Etter bare tre dager på arbeidsplassen kjente jeg det i magen, at her er det ikke godt å være.

I forbindelse med et oppdrag på en konferanse i Namsos i regi av Namsos Næringsforening for noen år tilbake, ble jeg kjent med et raust menneske som både har inspirert og utfordret meg innen temaet verdier og kultur i organisasjoner.

Jeg har selv vokst opp i et sterkt verdisett, og akkurat i dette tilfellet er det arbeidslivet jeg snakker om. Jeg har etterlevd verdiene modig, brennende og hjelpsom – og gjennom det bidratt til å bygge en sterk merkevare i Norge og Norden. Jeg har vært en del av en kultur der mennesker har jobbet sammen i effektive verdikjeder mot felles mål. Jeg har opplevd et sterkt verdisett i medgang, noe som kan være en enkel sak, men jeg har også opplevd verdiene i motgang. Og det er i motgang du virkelig merker om verdisettet egentlig betyr noe. I mitt tilfelle så satt jeg med det fulle og hele ansvaret for en feil som førte til tilbaketrekking av et produkt som kostet selskapet jeg arbeidet for mange millioner Da var det sterkt å kjenne på en kultur som støtter og trygger når det blåser som verst. Slik er det ikke over alt.

For jeg har også opplevd dårlig bedriftskultur. Etter bare tre dager på arbeidsplassen kjente jeg det i magen, at her er det ikke godt å være. Det utfordret motivasjonen min til å legge ned arbeidskraft og det gjorde meg rett og slett sur. For hver dag jeg gikk på jobb så kjente jeg på at jeg mistet mer og mer av energien min som jeg er så avhengig av. Jeg ble utsatt for hemmeligholdelse, hersketeknikker, maktdemonstrasjoner og mere til. Jeg erfarte at min naivitet, som jeg vanligvis verdsetter høyt, satte meg i situasjoner som ikke nødvendigvis var fordelaktige for meg. Jeg slutta mens jeg fremdeles hadde litt energi igjen.

Det er likevel en verdifull erfaring å ha kjent på forskjellene på en sterk og god bedriftskultur, og på den rake motsetningen. Jeg ville ikke ha vært det foruten.

Det har gjort meg veldig bevisst når jeg møter organisasjoner og bedrifter, noe som gjør at jeg raskt registrerer om jeg møter en sterk og god eller mindre sterk og god bedriftskultur. Dette merker jeg for eksempel på selskapets møte med meg gjennom sine ansatte, deres formidling via kundeservice, på kvalitet i kundeopplevelsene og måten det kommuniseres på. Jeg er bevisst på måten mennesker jeg møter både privat og i jobb snakker om sine kunder eller måten de omtaler sin arbeidsgiver på etter klokken har passert 16.00.

Jeg har for vane å søke blikket til baristaen i kaffebaren, jeg forventer et smil i telefonen fra kunderådgiveren min i banken og jeg forventer også dialog fremfor sanksjoner selv om kommunikasjonen kan synes å gå i stå.

Jeg utfordrer ofte folk jeg møter på hva de står for, altså på hvilke verdier de legger til grunn for sin adferd. Da møter jeg alle mulige reaksjoner og det som er så finurlig og interessant er at reaksjonen i seg selv ofte er en direkte effekt av dette menneskets forhold til verdiene sine. Jeg har møtt ledere av store virksomheter som fnyser av meg og tøyser bort tematikken og jeg har møtt bedriftsledere som kan vise til utvikling og vekst på grunn av sitt fokus på mennesker og kultur. Jeg har møtt ledere som må ha huskeregler (forbokstavene i hvert verdiord blir et nytt ord) for å komme på selskapets verdier, og jeg har møtt ledere som ikke trenger å si hva de står for, fordi de viser det i handling.

Jeg mener at om du driver virksomhet i Norge, så er du forpliktet til å bidra med noe tilbake til det lokalsamfunnet du tilhører. Dette kalles samfunnsansvar, og er på ingen måte vektlagt nok i strategier og kulturer i det norske næringslivet. Heldigvis vet jeg at vi sakte men sikkert er på vei mot å bli mer bevisst innenfor dette området, og at det henger godt sammen med en økende bevissthet rundt hvorfor det er viktig at bedriften eller organisasjonen skal stå for noe, altså identifisere og etterleve sine verdier.

Så tilbake til mannen jeg møtte i Namsos. Han har vist meg hvilke verdier han står for gjennom sin åpenhet, ydmykhet og tydelighet. En mann som har bygd industri, bedriftskultur og sterke merkevarer gjennom et sterkt verdisett, videreutviklet over flere år. Men som samtidig er ydmyk og sulten på ny kunnskap og som gjerne deler dette med en soft og naiv siviløkonom – som meg selv.

comments powered by Disqus

Språklige snubletråder

Ill.: Cecilie Øien, Engasjert Byrå

 

Språket vårt er en snurrig sak som vi bør stelle pent med. Bruker vi det feil, kan det gjøre ubotelig skade – men brukt i det godes tjeneste kan det utføre mirakler. Nå skal denne lille epistelen verken handle om katastrofer eller underverker, men bare om at det er viktig å være bevisst i omgangen vår med ord og uttrykk. 

Vi bruker jo språket primært for å gjøre oss forstått, og det går som regel greit, selv om vi skulle slurve litt med rettskriving og ordvalg. Vi skjønner gjerne hva som menes ut i fra sammenhengen. Men poenget er at slurvet språk etterlater et dårlig inntrykk av den som skriver eller taler. Derfor er et mest mulig korrekt språk også en viktig del av god merkevarebygging, enten det gjelder firmaer, organisasjoner eller enkeltpersoner.

Nøkkelordet er altså bevissthet. Jo mer vi vet om ordene vi bruker og tenker over hvordan vi uttrykker oss, dess bedre rustet er vi til å få fram budskapet vårt uten unødig skurr på linjen. La oss ta noen eksempler, til opplysning og muligens til forlystelse:

Nuven/luven

Vi hører av og til at folk sier ”han tok helt nuven av meg”, eller lignende. Hva er så denne ”nuven”? I følge ordboka kan ”nuv” være en betegnelse på hodehår, men det har ingenting med dette å gjøre. Uttrykket lyder egentlig ”å ta luven fra noe/noen”. Og det gir mening. Luven er et gammelt sjøuttrykk for vind (det samme som lo). Hvis vi stilte vårt stolte seilskip slik at det skjermet for vinden til et annet skip – en fiendtlig skute, for eksempel – ville den miste all seilkraft og bli et lett bytte for oss. Da hadde vi tatt luven fra den. Så nå vet du det. Luven der, altså.

I hytt og pine

En skal ikke slenge om seg med uforståelige uttrykk i hytt og pine. Men vent litt: Hva betyr ”hytt og pine”? Ingenting, egentlig. Det er jo en sammenblanding av to forskjellige uttrykk: ”I hytt og vær” og ”død og pine”. Det ble nok gjort bevisst som en morsomhet en gang i tiden, og så har begrepet festet seg slik at vi tror det er det det heter. En annen variant er ”i hytt og gevær”, også en morsomhet i en gitt sammenheng. Men til daglig bruk heter det altså ”i hytt og vær” – og det betyr på måfå, uten mål og mening.

I forhold til

Dette er et av de siste årenes store moteuttrykk, men brukes ofte feil til å erstatte  uttrykk som ”når det gjelder” eller ”med hensyn til”. ”I forhold til” betyr imidlertid ”sammenlignet med” og bør stort sett brukes i den betydningen. En elefant er liten i forhold til en skyskraper. Det er vel forholdsvis forståelig.

Fokus

Dette ordet brukes på ufattelig mange kreative måter, men bare få av dem gir mening. ”Vi har et bredt fokus på dette”, ”vi skal ha høyt fokus på sikkerhet” – vi har hørt og lest slike, ikke sant? Men et fokus er jo et lite punkt, et brennpunkt for vår oppmerksomhet og interesse. Det kan verken være høyt, bredt eller dypt. Hva med bare å fokusere på noe, eller sette noe i fokus? Det holder i massevis.

Å bøye seg i hatten

Bevisst sammenblanding av ordtak og faste uttrykk kan være en festlig øvelse. Det var nok ikke grundig overveid av Heidi Weng da hun sa at det bare var å bøye seg i hatten for innsatsen til ”gamlemor” Bjørgen, men det har nå blitt stående som et herlig munnhell vi kan humre til. Vi kjenner igjen begrepene ”bøye seg i støvet” og ”ta av seg hatten” – som begge gir uttrykk for beundring og/eller underkastelse. Dermed gir jo Heidis nye ordtak mening, selv om det kom litt feil ut.

Og slik er det lov å leke seg med språket, vi bør bare vite hva vi gjør når vi gjør det, og om det passer i den sammenhengen vi ønsker å bruke det.

En tekstforfatterkollega ga en gang ut en brosjyre for sin egen virksomhet som omfattet skrivetjenester, språkvask og korrektur. Han kalte trykksaken ”Sliten frue kan velte stort glass”. Gitt at vi kjenner til det opprinnelige ordtaket, gir dette god og relevant oppmerksomhet om produktet han ønsker å selge. Det er essensen i all god kommunikasjon; oppmerksomhet, tydelighet og relevans. Og det krever en bevisst holdning til verktøyet vårt, det snurrige språket.

 

Hve med en språklig pustepause?

Synes du dette er et interessant tema? Jeg stiller gjerne opp og holder en uformell ”skoletime” for deg og dine kolleger, der vi ser nærmere på ord og uttrykk vi omgir oss med. Hva betyr de? Hvilke språklige snubletråder må vi se opp for? Det skal være et hyggelig avbrekk i hverdagen (i forbindelse med lunsjen, for eksempel) der deltakerne får teste sine kunnskaper og forhåpentlig lære noe nytt og nyttig – bli litt mer bevisst på hva de sier og skriver.

 

Språklig hilsen

Bjarne Bårdstu,

ordmaker i Engasjert Byrå

 

For bestilling av ”Språklig pustepause”, ta kontakt med Catharina catharina.melhus@engasjertbyra.no – tlf. 924 08 567

 

Nyttig og interessant for deg som er opptatt av språk:

Språkrådet www.sprakradet.no

Facebook/Språkspalta (offentlig gruppe)

comments powered by Disqus