• Forrige
  • 1
  • Neste

Inn i sommeren med bare fire likes

av Marianne Danielsen

I slutten av mai la jeg ut et innlegg på vår facebookside – Rause Relasjoner. Jeg fikk fire likes. To ”likes” fra mine kolleger, Eva og Kolbjørn og én ”like” fra Tonje Foss, nytilsatt direktør i IT-selskapet ATEA, og én fra Monica Rydland, en visjonær kvinne fra Bergen.

Hva er det ikke å like med digitalisering? Jeg har grublet litt på hvorfor dette innlegget ikke appellerte til flere. Jeg har tre teorier.

Først må jeg fortelle deg litt mer om hva innlegget handlet om. Det var altså en brennaktuell artikkel fra Dagens Næringsliv om ledelse og d i g i t a l i s e r i n g. Og ikke nok med det, det var også meget klikkbart (clickbait), da overskriften var ”unngå ledernes syv dødssynder”.

Grunnen til at jeg kjenner på relevans, er fordi jeg opplever at kundene jeg jobber med står overfor store endringer, og at digitalisering er et begrep de bruker internt for å beskrive hvilke endringer det dreier seg om. Det handler blant annet om automatisering, effektivisering, robotosering, diagnostisering, elektronifisering og sikkert mange flere beskrivende begreper. 

Så hvorfor var ikke dette likbart for deg?

Mine tre teorier for hvorfor du ikke trykket LIKE på innlegget mitt:

1. Digitalisering? Jeg er så lei av å lese om det. Det flere likhetstrekk med hvordan vi har brukt ordet innovasjon de siste 10 årene. Hva betyr det egentlig? Kort fortalt – det betyr konkurransekraft. I Engasjert Byrå er vi så heldige, at vi jobber med UNINETT, Norid og Sigma2. Disse tre selskapene ER store deler av ryggraden i norsk internett. Det som er fascinerende med de menneskene som jobber her, er at noen av dem har jobbet med digitalisering siden 70-tallet og har siden da lagt til rette for at vi har blitt digitale innvandrere og, våre barn, digitalt innfødte mennesker. Er det derfor vi ikke interesserer oss? Tar vi det hele for gitt?

2. Det angår ikke meg. Det kan jeg forstå at du tenker. Men jeg vil egentlig tro at du står midt oppe i grøten selv. Du har nettopp installert mobil-ID på mobilen, betaler på nett med Vipps, glemte å godkjenne skattemeldingen i Altinn, har forstått at du må ha fiber inn til huset for å streame netflix på flere skjermer, ringer hytta varm og lurer på om det ligger noen viktige brev i din digitale postkasse på digipost. Folk i Norge (og i utlandet) jobber med dette hver dag – de gjør livene våre enklere.

3. Jeg skjønner ikke helt hvorfor Engasjert Byrå løfter dette som tema, har de kompetanse på dette da? Svaret er, nei og ja. Vi har ingen spesialkompetanse på digitalisering av verdikjeder, kundeopplevelser eller produksjonslinjer. Men vi har spesialkompetanse på å avdekke, kartlegge og bevisstgjøre ditt selskap sin nå-situasjonen. Vi hjelper deg med å sette riktige mål, og med å identifisere hvilke tiltak du må iverksette. Hver gang vi er i en slik prosess, ser vi at vi må bidra til å bevisstgjøre ledere og ledergrupper på at de må forsterke sin kompetanse og ressursbruk innen IT og digitalisering av prosesser for å bli mer effektive og lønnsomme. Det gir dem økt konkurransekraft – og bedre resultat.

Vi har også et stort nettverk av kompetente samarbeidspartnere som kan hjelpe dere videre med deres konkrete prosesser. Det handler om å ha riktige evner, som matcher viljen til å  gjennomføre.

Dette ble litt av en sommerhilsen! Og det er sånn vi i Engasjert Byrå jobber – vi liker å gi kundene og samarbeidspartnerne våre noe å tenke på. Da kan de også endre seg på en måte som tar dem helt i mål.

God sommer & happy likes!

comments powered by Disqus

Litt hus - masse innhold

av Ingunn Hegstad

For litt over en måned siden var vi så heldige å få jobbe med Litteraturhuset i Trondheim. Endelig skulle konseptet som det siste året har tatt hele byen i bruk med arrangementer i alt fra Nidarosdomen til Skistua få egne lokaler, og vi fikk oppgaven med å utvikle identitet og nye nettsider. For undertegnede, som har huset fullt av bøker, leser opptil flere på samme tid og dukker gjerne ned i de mørkeste skildringer som i den romantiske sfære, var dette en fantastisk oppgave. I tillegg fikk jeg jobbe med Trond Åm, en engasjert og meget hyggelig mann.

Det var med en viss ærefrykt jeg startet på oppgaven. Hvordan skulle de fremstå? Her var det snakk om en logo som skal være synlig i bybilde, og med lang levetid. Jeg ønsket å lage noe tidsriktig, men også noe tidløst. Jeg hadde tett dialog med kunden underveis, og til slutt endte vi opp med denne:

LH-nett3 

Logoen er et typografisk symbol, som også har med seg pennesplitten som en viktig og relevant detalj. Uttrykket er stilrent og solid. Når jeg jobbet med fargekartet, fant jeg inspirasjon i bryggerekka.

LH-nett4 

LH-nett5 (1)

Jeg ønsket også å få inn et element som hadde noe trondhjemsk over seg, her falt valget på brostein, som et varig og karakteristisk symbol. Steinen som er synlig mange steder i bybildet vårt danner spennende grafiske former som vi har tatt med oss inn som en del av identiteten til Litteraturhuset.

LH-nett6 

Logo, nettsider og annet materiell skulle ferdigstilles etter kun en måneds arbeid, og det er alltid gøy å få realisert det man jobber med på kort tid. Plutselig var lokalene ferdig og logoen opp på inngangsdøren.

LH-nett7 

 

Litteraturhuset holder til i det nye Kulturkvartalet, der både Trondheim folkebibliotek, Kunsthall Trondheim og Sellanraa Bok & Bar også holder hus. Vi i Engasjert Byrå har vært på noen arrangement og også arrangert et event for vårt eget nettverk i lokalene en tidlig morgen. Det både anbefales og frister til gjentagelse!

 LH-nett8

Vi synes det er svært hyggelig å se at arrangementene rundt omkring i byen fylles opp i regi av Litteraturhuset. Debatter, litterære måltid, vandringer og foredrag, dette er tilskudd som Trondheim trenger påfyll av. Følg dem på facebook og nettside, for å holde deg oppdatert på det som skjer i en av byens mest spennende nyheter på kulturfronten.

 

comments powered by Disqus

GULLIMUNN - en suksessoppskrift

Gullimunn _gjeng3

Om du var på Trøndersk Matfestival i forrige uke la du kanskje merke til denne glade gjengen fra Innherred, kanskje hørte du dem også stemme i med sin egen rungende urkorn-sang. De engasjerte og dyktige gründerne ble nominert til beste stand under festivalen, derfor vil vi benytte anledningen til å fortelle litt om vårt samarbeid med å utvikle identiteten deres.

Engasjert Byrå har vært så heldig å få være med på denne prosessen helt fra starten, fra de 4 gårdene gikk sammen om produksjon av gamle kornsorter som er så bra for både kropp og gane. Høyt næringsinnhold, mykere glutenstruktur (=bedre for magen) og ikke minst mer smak, det var ingen tvil - navnet måtte bli GULLIMUNN. Dette kom vi fram til etter en workshop sammen med gründerne selv. Vi starter gjerne identitetsjobben med denne type workshop. Nyttig for oss, for da får vi best mulig innblikk i hvordan kunden ønsker å fremstå, og bra for kunden som får eierskap og og en profil han lett kan identifisere seg med, siden han selv har tatt del i prosessen.

Når navnet var klart, var det opp til AD Ingunn å utforme identiteten. Det måtte bli slik. Ingunn baker sent og tidlig, og har et spesielt blikk for sterk og synlig design, noe som må til når et produkt skal konkurrere i butikkhyllene. Her ser du noen glimt fra det som er laget til nå.

Gullimunn _logo1

Med et mykt og feminint navn som GULLIMUNN måtte logoen bli litt mer maskulin og tøff. Inspirert av svimerket og med fokus på selve kornaksen ble logoen tydelig og lett gjenkjennbar. 

 
Gullimunn _logo2
 Gullimunn _mønster
 
Gullimunn _etiketter
 Brødposer
Gullimunn _nettside

Som en del av identiteten laget vi også forslag på generell stand. Det tok GULLIMUNN med seg elementer fra på Matfestivalen, og vi blir selvsagt stolte når kunden inspireres til å ta i bruk og forvalte identiteten sin, og til og med bli nominert for det.

Om du ble fristet til å prøve de fantastiske produktene, vil vi anbefale å starte med
Ingunns beste matpakkebrød. Enkelt og utrolig godt, både i matpakke og til aioli ved middagsbordet. Saftig og holder seg ferskt lenge. En garantert suksessoppskrift :-)

Brødbakst

 

300 g Spelt sikta
100 g Spelt sammalt fin eller Dala landhvete sammalt fin
50 g Svedjerug sammalt fin
100 g havregryn
0,5 ts tørrgjær
1 ts salt
1 ts flytende honning
4 dl kaldt vann
Solsikke- og gresskarkjerner til topping

Røres sammen og helles i en brødform som smøres med rapsolje først.
Strø solsikke- og gresskarkjerner på toppen. La brødformen stå på kjøkkenbenken til neste dag (eller ca 10 timer). Stekes i ovn på 200 gr i ca 45 min, og avkjøles på rist.
Vel bekomme!

comments powered by Disqus

Kom deg på kamp!

Etter RBKs strålende sesongstart er det igjen duket for fulle tribuner og mye moro på Lerkendal. Den beste måten å komme seg til stadion er å reise kollektivt, og dermed slippe unna både trafikkaos og parkeringsproblemer. Her ser du smakebiter fra vår digitale kampanje for AtB. Den kan ellers sees på Facebook og Instagram, på RBKs nettsider og som arenareklame under kampene. AtB benytter samtidig anledning til å informere om sesongens rutendringer utover året.

At B_RBK

At B_RBK2

At B_RBK22

PS: Neste hjemmekamp på Lerkendal er førstkommende torsdag! 

comments powered by Disqus

Men hva gjør dere egentlig?

Engasjert Byrå viser seg som en engasjert initiativtaker eller bidragsyter i flere sammenhenger i Trondheimsregionen. Vi fronter det vi mener er gode saker, vi arbeider med gode initiativ og vi kommenterer aktuelle tema. Vi er en synlig aktør – og vi stikker oss frem.

Når jeg møter mennesker, får jeg ofte kommentaren:

-"Ja, Engasjert Byrå har jeg hørt om - men hva GJØR dere egentlig?"

Når vi fronter "Trondheim - Verdens vennligste by" viser vi at vi evner å løfte en viktig sak, utvikle et konsept, skape engasjement som utløser handling, tar i bruk nettverket vårt og formidler budskapet via flere kanaler. Vi løfter saken fordi vi mener den er viktig - og vi bruker vår kompetanse til å formidle budskapet.

Det samme gjelder initiativet Gi bort dagen. Vi er opptatt av samfunnsansvar og ser et behov, vi utvikler et konsept og vi engasjerer givere og mottakere over hele landet. Vi setter samfunnsansvar i system - og skaper en kraft for frivillighet og giverglede.

Vi er 14 mennesker som arbeider i Engasjert Byrå - og de to prosjektene jeg henviser til over bygger på vår frivillighet. Så hva er det vi lever av?

Vi lever av å levere tjenester innen to områder - Visuell og Prosess.

På den visuelle avdelingen jobber vi med identitetsdesign, emballasjedesign og identitet i interiør. Her har vi en rekke gode referanser på prosjekter vi har gjennomført med god effekt. Leder av denne avdelingen er Tone Engberg.

På avdeling for Prosess arbeider vi med verdiprosesser, lederutvikling, mennesker som merkevarebyggere og mennesker i omstilling. Vi utvikler kommunikasjonsplattformer og legger markedsstrategier. I tillegg holder vi foredrag innen ulike temaer og spesielt innen viktigheten av verdier, påfyll av energi og bevisstgjøring av egenmotivasjon. Vi har gode referanser og deler dem gjerne.

Vi bruker ulike metodikk og arbeidsform avhengig av oppgavene - eksempelvis rådgiving, workshops, prosessledelse, coaching, foredrag, kurs, mentoring, analyse, innsikt og intervjuer.

Prosessavdelingen ledes av Marianne Danielsen.

I tillegg har vi kontor i Oslo som ledes av Linn Kathrin Bergset. Her  jobber vi med å videreutvikle nettverket vårt og formidle vår kompetanse til stadig nye kunder.

Så hva gjør vi egentlig? Engasjert Byrå er et endringsbyrå - vi skaper engasjement som utløser handling og resultater for kundene våre. Gi bort dagen og #VennlighetenKommer er gode eksempler på hvordan vi jobber med saker vi brenner for.

Har du lyst til å vite mer - så vil vi gjerne møte deg. Ta bare kontakt!

/Marianne

 

 

comments powered by Disqus